




Cesta k Abu Mount, další z tisíce posvátných míst národa jede okolo fabrik a pouští. Dálnice je rozestavěná.


Nakupujeme na tržišti na silnici. Dav způsobuje dopravní zácpu na již tak přetížené komunikaci. Faktem překážení se nikdo z účastníků překážení nezaobírá. Oceloví koně neprojíždí trhem každý den.



Na parkovišti před chrámy se tam dav obhrouble dožaduje interview. Nadměrná teplota a můj hlad neumožňuje počátek dialogu.
Nocleh před přistáním v Abu Mount se uskutečnil u pole s bavlnou. Večer přišlo na obhlídku šest vesničanů, finanční příspěvky na domácnost odmítnuty. Ráno vesničanů dvacet, finační příspěvky odmítnuty také. Ale zato musím vstávat v šest hodin. O hodinu později si vaříme snídani na tomto rantlu:

Serpentinami dosahujeme kláštera za městem Abu Mount. Je přeplněné indickými turisty. Platí se za vjezd. Mám srážku s autobusem.
Klášter patří džinistům, uctívačům posvátnosti života. Někteří z nich nosí dýchací roušku, aby nevdechli nejmenší mušku a nezmařili tak její život. I takoví jsou tam k vidění dnes. V chrámu z mramoru bílé a tmavošedé barvy se nesmí fotit. Fotoblesk by mohl poškodit kolonie bakterií, kvasinek a jiných mikroorganismů v temných koutech stavby. Taky se musí zout boty. Hlídač botníku není moc spokojenej s mojí odměnou dvou rupií za hlídání 2 párů bot. Ale to už je tak prostě všude, já už jsem si zvykl.




Je ráno, nohama stírám rosu na kolejích. Píšu deník. Tábořili jsme v křovinaté poušti. Pneumatiky mám plné velkých trnů, jeden z nich je bohužel fatální, z gumy začíná ucházet vzduch. Lepím až v Himalájích. V noci dupaly a chramostily opice. Trochu to znělo jakoby po keřích lozily krávy.
Přes města Balotra a Barmer s kanalizačními stružkami naplněnýni zelenou tekutinkou se po zapomenutých silnicích noříme do hlubin pouště Thár. Písečné přesypy nevidno, poušť je kamenitá a částečně obydlená okolo silnice.




Pro provoz v poušti jsou vozíky s koly z letadla nejlepší. Neboří se v písku. Za pár dní budu uvažovat o přestavbě Drobka v podobném duchu.
Po dvou stech kilometrech pouštních silnic zasypaných pískem (někde je jen jeden asfaltovaný pruh) přijíždíme k branám Džajsalméru.


Město Džajsalmér je turisticky atraktivní díky obrovské pevnosti. Je, stejně jako všechny budovy města včetně čerpací stanice, postavená z pískovce zlaté barvy. Pískovec je měkký jak sýr, když ho vytěží. Proto se dá jednoduše opracovat. Ztrátou vlhkosti získává tvrdost a pevnost. Džajsalmér je středověké město s úzkými ulicemi, poškozené zemětřesením v roce 2001. Proto mají všechny domy v současnosti maximálně jedno patro. Pevnost nad městem je ohrožena průsakem vody z vodovodního potrubí, která narušuje statiku stavby. Podívaná je úžasná.















V Džajsalméru se nedá dělat víc než očumovat a utrácet peníze. Po pár dnech odjíždíme. Pouští se po opuštěné silnici cestuje rychle. Okolo silnice mají postavené polní tábory vojáci.
Projíždím Bikanér, nestavíme. Míříme jižněji od města do Dešnóku.
Stojí tam Krysí chrám, lahůdka pro milovníky indické víry. Předmětem uctívání jsou hejna krys. Před chrámem lze zakoupit pytlíčky s kuličkami na krmení zviřátek. Je to dobrej byznys, protože to kupujou všichni. Do chrámu se musí bosky. Šlapeme po uslintané poscané zemi, po podlaze skákají páchnoucí chlupáči. Do svatyně nesmíme, protože jsme bílí barbaři. Jedna z nich mi přebíhá přes nohu, prý je to znamení štěstí. Štěstí mám. Ani mor ani krysí chřipku si domů neodvážíme. Haksny si umýváme v prameni svaté vody u parkoviště. Na celé pouti je mi nejvíc špatně od žaludku tady.


Za Dešnókem stojí obecní mrchoviště. Je cítit z dálky. Pro ty, kteří se nedovtípí, budiž vodítkem sušící se kravské kůže na větvích stromů. Za foto se platí (Pravčičáci nemusí, zařídili jsme to).


Pokračujeme směrem na Dillí a pak se stáčíme k severu k Čandígarhu v předhůří Himalájí. Jede se rovinou, celý den pokrytou mlhou nebo smogem. Přibývá Sandokanů s turbanama. Při jedné pauze fotografuji velbloudí hovna. Průměr 20 mm.

Cestou k severu ubývá nepříjemné pálivosti v jídle. Papričky se vytrácí, ubývá vegetariánské stravy. Na snímku chlebové placky, květák s čímsi a cosi s čímsi, dále bílý jogurt. V modrém džbánu je voda z potoka. Tato restaurace včetně finančního faktoru dostává v hodnocení devět z deseti cuketek.



Za Čandígarem stoupá silnice do hor. Míříme k letovisku Šimla ve výšce cca 1000m n.m. Navlékáme svetry a sobolinové podšívky, je víc a víc zima. V létě tam prý bývá příjemněji.

Hotel na hotelu. Kam míří odpad? Kde se bere voda na zabezpečení chodu takového mastodonta? Jaká je asi náplň pobytu letních hostů, kam se v Šimle chodí za zábavou? Kolik z těch domů je postavených podle architektonických plánů?
Nocujeme tam v hotelu Koh-i-noor u hlavní silnice. Postele jsou špinavé. Teplá voda je jen v pokojích s teplou vodou, to znamená, že my ji dostaneme v kýblech. Jeden zákazník = jeden kýbl. Večer, když se zhasnou pouliční lampy, není ve městě co dělat. V telce jedou indické muzikály a přednášky Hávy Nadžíly.

Druhý den stoupáme výš a výš. Svítí ostré vysokohorské slunce, není moc teplo.





která je obětí aktuálního půdního sesuvu. Zadní lavice lokálu stojí o dvacet centimetrů níž než pult kuchaře vpředu. Znamená to, že jídlo mám v misce nakřivo, poháry drží na stole jen díky lepivosti igelitového ubrusu. Bíbr mám k podpoře respektu u ostatních lidských jednotek. V Indii zhubnu o osm kilogramů. Vstával jsem před šesti hodinami.
Po neúspěšném dobývání Rampuru, které, jak dokazuje snímek, skončilo ledem v serpentinách, se otáčíme zpět a úpatím Himalájí jedeme do sto kilometrů vzdáleného údolí Kullu, dalšího z oblíbených turistických spotů v této části hor.









Žádné komentáře:
Okomentovat